メルヘン写生会
Merchen Sketching

2022年
マルチメディア・インスタレーション
ロボットアーム, 鉛筆, スケッチブック, 携帯イーゼル, ビデオカメラ, コンピュータ, 他
サイズ可変

本作は、小矢部インターチェンジ近くに設置されているパブリック彫刻「自由の像」をモチーフに、ロボットアームがスケッチをしていく作品です。「自由の像」は彫刻の里づくり事業の一環として昭和59年に設置されたもので、小矢部市のメルヘン建築群の一部を為しています。彫刻家オーギュスト・バルトルディ作の「自由の女神像」の明らかな模倣といえるこの像を、ロボットアームは、さらに模倣していきます。描画されていくスケッチ画から、何を見て取れるでしょうか?
実はバルトルディの女神像も、ウジェーヌ・ドラクロワの絵画「民衆を導く自由の女神」をモデルとしていることから、本作は模倣の模倣の模倣…とみなすことができるかもしれません。絵画>彫刻>彫刻>絵画と二次的、三次的に模倣されていくことで、どのような参照関係が生じるでしょうか。本作は、オリジナルとコピーの関係性や創作の意味について問いを投げかけています。

「FACTIONーフィクションとノンフィクションの間ー」アートハウスおやべ(富山)作品紹介文より抜粋

In this work, a robot arm creates sketches based on the motif of the "Statue of Liberty," a public sculpture installed near the Oyabe Interchange. The "Statue of Liberty" was installed in 1984 as part of a project to create a sculpture village, and serves as part of the fairy tale architectural complex of Oyabe City. The statue is a clear imitation of the Statue of Liberty by Auguste Bartholdi. In this work, a robotic arm further imitates the statue. What can we see in the sketches that are being drawn?

In fact, since Bartholdi's Statue of Liberty is also modeled on Eugène Delacroix's painting "The Statue of Liberty Leading Her People," this work may be regarded as an imitation of an imitation of an imitation.... What kind of referential relationship will arise through secondary and tertiary imitation: painting > sculpture > sculpture > painting? This work raises questions about the relationship between original and copy and the meaning of creation.

Excerpt from the introduction to the exhibition FACTION: Between Fiction and Non-Fiction at Art House Oyabe, Toyama, Japan.
This text was translated with DeepL.com.