蛙の死
Death of a Frog
2018年
写真
サイアノタイプ・プリント
H910 × W450 × D30 mm
2点のサイアノタイプ(青写真)を一対とする組み作品です。左の写真は、鋭利な人工物に突き刺さる蛙の死骸を撮影したもので、右の写真は、「御柱」と呼ばれる長野県・諏訪大社の神木を撮影したものです。
本作は、2018年にギャラリー無量で開催した佐藤の個展『昨日の敵は今日の友、今日の友は明日の敵』で発表された同名のインスタレーションを、形態を変えて再構築したものです。オリジナルの作品は、諏訪大社で伝統的に執り行われている日本唯一の生贄の儀式「蛙狩神事」をめぐる大社と動物愛護団体の論争を取材した佐藤の考察に基づくもので、人間と動物の間のさまざまな関係において揺れ動く倫理をテーマとしています。
本作で一方の画面の被写体となっている串刺しの蛙は、傘の骨に突き刺さった蛙を撮影したもので、「モズの速贄」によるものを思われますが、定かではありません。モズ類の鳥は、捕獲した獲物を木の枝や有刺鉄線等に突き刺す習性があり、この行為を速贄と呼びます。神木の写真と並置されることで、蛙は「生贄」として解釈することができるでしょう。実際に蛙狩神事では、生きた蛙を矢で射り神前に捧げられます。
本作は、食・宗教・自然、あるいは子供の悪戯など、さまざまなシチュエーションの差異の中で揺れ動く、人間と動物の倫理的関係性に着目した作品で、多数の柱と神棚が存在感を示すギャラリー無量の展示空間の中で象徴的に提示されています。今回は、佐藤の過去の取り組みから現在に至るまでの思考の道筋を示す道標として、本作を展示しています。
個展「hogehoge」ギャラリー無量(富山)作品紹介文より抜粋
This is a composite work consisting of a pair of two cyanotypes (blueprints). The photo on the left depicts a dead frog impaled on a sharp man-made object, while the photo on the right depicts a sacred tree from the Suwa Taisha shrine in Nagano Prefecture, known as the "Gobashira."
This work is a reworking, in a different form, of the installation of the same name presented in Sato's solo exhibition "Yesterday's Enemy is Today's Friend, Today's Friend is Tomorrow's Enemy," which was held at Gallery Muryoku in 2018. The original work is based on Sato's examination of the controversy between the Taisha and animal rights groups over the "Frog Hunting Ritual," Japan's only traditionally performed sacrifice ritual at Suwa Taisha, and is concerned with the shifting ethics in the various relationships between humans and animals.
The skewered frog that is the subject of one of the screens in this work is a photograph of a frog impaled on an umbrella bone, possibly by "shrike fast sacrifice," but it is not certain. Shrike birds have the habit of impaling their prey on tree branches, barbed wire, etc., and this act is called hasty sacrifice. Juxtaposed with the picture of the sacred tree, the frog could be interpreted as a "sacrifice. In the actual frog-hunting ritual, a live frog is shot with an arrow and offered before the gods.
This work focuses on the ethical relationship between humans and animals, which oscillates among the differences of various situations such as food, religion, nature, or children's pranks, and is symbolically presented in the exhibition space of Gallery Muyo, where numerous pillars and a Shinto altar make their presence felt. This exhibition presents this work as a signpost to show the path of Sato's thinking from his past endeavors to the present.
Excerpts from the introduction of the works in solo exhibition "hogehoge" at Gallery Muryo, Toyama, Japan.
This text was translated with DeepL.com.