ゴーストペインター
Ghost Painter

2020年
マルチメディア・インスタレーション
ブラウン管テレビ, マルチビュースクリーン, 大判プリンタ, コンピュータ, 他
サイズ可変

本作は、フェイク動画の製造にも使われる人工知能のアルゴリズムを用いて、作家の幼少の姿を模した自画像を大量に生成するインスタレーションで、自画像の生成過程に沿った3つのセクション「入力部」「生成部」「出力部」から構成されます。 「入力部」のセクションでは、5つのブラウン管テレビに、作家の幼少期の姿を記録したホームビデオがごく短い周期でループ再生されています。磁気テープ特有のノイズを乗せながら断続的に繰り返される古びた映像からは、有限で不可逆的な時間性を意識させられます。 「生成部」のセクションでは、「入力部」で再生されている映像素材を「敵対的生成ネットワーク」と呼ばれる人工知能のアルゴリズムに学習させ、自画像を生成します。その生成過程は、鉄格子からなるスクリーン上に映し出され、最初は単なるノイズであったものが、時間が経過するにつれて顔のようなものに変化していきます。 「出力部」のセクションでは、「生成部」で400回の学習を経て生成された自画像を、大型のインクジェットプリンターから印刷していきます。

現実の記録と、そこから作り出される偽物の顔。ここでは、その中間のプロセスが連続的に提示されます。また、延々と繰り返し再生されるホームビデオと、際限なく生成されていく自画像の対比は、有限と無限の2つの異なる時間性を強調します。こうした連続、あるいは対比の構造によって、私たちは、記録とフィクション、現実と虚構の間に立たされます。 タイトルの「ゴーストペインター」は、作者不在で自画像を描き出す構造を表すと同時に、本物と偽物の中間の亡霊のようなイメージを作り出すことを意味しています。「作られた現実」が実際の現実よりも優位性を持ち得る現代の情報環境において、本作は、物事の真偽の曖昧さについて問いかけます。

個展「ゴーストペインター」アートハウスおやべ(富山)作品紹介文より抜粋

This work is an installation that uses artificial intelligence algorithms, which are also used to produce fake videos, to generate a large number of self-portraits that imitate the artist's childhood. In the "Input" section, home videos of the artist's childhood are played on a loop at very short intervals on five CRT televisions. The old video images, repeated intermittently with noise peculiar to magnetic tape, make us aware of the finite and irreversible nature of time. In the "Generation" section, the video material being played back in the "Input" section is trained by an artificial intelligence algorithm called the "adversarial generation network" to generate a self-portrait. The process of generation is projected on a screen made of steel grating, which at first is just noise, but as time goes by, it changes into something that looks like a face. In the "Output" section, the self-portrait generated after 400 training cycles in the "Generation" section is printed from a large inkjet printer.

A record of reality and a fake face produced from it. Here, the in-between process is presented continuously. The contrast between the endlessly repeated playback of home videos and the endlessly generated self-portraits emphasizes two different temporalities, the finite and the infinite. This structure of continuity or contrast places us between record and fiction, reality and fiction. The title "Ghost Painter" refers to the structure of painting a self-portrait without an author, while at the same time creating a ghostly image halfway between the real and the fake. In today's information environment, where "created reality" can have an advantage over actual reality, this work questions the ambiguity of the authenticity of things.

Excerpts from the introduction to solo exhibition "Ghost Painter" at Art House Oyabe, Toyama, Japan.
This text was translated with DeepL.com.